Vliegen

KIKWIT, voormalig Belgisch Congo 1955-1960

Ik was nog geen half jaar oud toen ik al in het vliegtuig reisde. Dat was van Kikwit naar Leopoldstad in een DC-3 en dan verder naar het moederland, in een DC-6. We keerden met de onlusten in 1960 in een B-707 van Sabena voor goed terug naar België.

FLY_1

 

LICHTERVELDE, België, 1960-1965

Terug uit Belgisch Kongo en slachtoffer van de omwentelingen aldaar, woonden we enkele jaren in Lichtervelde vooraleer naar Oostkamp te verhuizen.

 

OOSTKAMP, 1965-1975

Ik kende een erg gelukkige jeugd maar liep school met enigszins lange tanden. In de jaren dat ik opgroeide zag ik geen vliegtuig van binnen tenzij die ene keer dat we met de klas naar Londen vlogen op schoolreis en uit mijn laatste studentenjaar herinner ik mij de onrust die er heerste in het land, over de ‘aankoop van de eeuw’. Dat ging over de F-16 die de Belgische Staat voornam aan te schaffen. De F-16 vind ik een van de knapste vliegtuigen ooit. Het is het vliegtuig dat als eerste het digitale tijdperk indook.

FLY_2

 

MERZBRÜCK, Aachen, BSD, 1976

Vooraleer in het echte leven te stappen, kon ik maar het best eerst mijn legerdienst afhaspelen, toen nog een wettelijke verplichting. Op mijn marsbevel stond 18LtAvn te lezen en pas later begreep ik dat het hier ging om het 18de escadrille van het Licht Vliegwezen met basis te Merzbrück, een vliegveldje nabij Aken in Duitsland.

FLY_3

 

MOORSELE en zoveel meer, 1979-1999

Helivliegen is onbereikbaar voor de gewone mens, tenzij je in het leger blijft of veel geld verdient. Mijn toekomstige echtgenote was al aan het werk in haar thuisstad en dus keerde ik terug naar Vlaanderen. Van haar mocht ik evenwel alhier leren vliegen en zo belandde ik te Moorsele waar je een kleine, fijne vliegschool had en waar je toen kon leren sportvliegen aan enigszins democratische prijzen.

Mijn eerste vlucht vanaf het grasvliegveldje van Moorsele was vol branie en opschepperig van aard. De baas van Aero-Nord Flying School wees mij een man aan de bar aan die beroepsvlieger was bij een of andere maatschappij. Met hem mocht ik even de lucht in met een Cessna C-150 en daarna mocht ik zeggen of vliegen nog steeds mijn ding was. De man nam mij rechttoe-rechtaan mee naar 3 000 voet, zei ondertussen dat vliegen hetgeen was wat er aan de gang was en eens helemaal daarboven; … dat vliegen zo kon zijn als je niet meer vliegt, waarbij hij zonder poespas het kleine twee-zitsvliegtuigje in draagkrachtverlies dwong en wij op de aarde neerdoken. Voor ik begreep wat er gebeurde, waren we alweer geland. Zo was mijn eerste vlucht in een Cessna C-150, het toestel waarin ik vele uren zou slijten en dat ik na verloop van tijd perfect op de landingsbaan kon neerzetten waar ik dat maar wilde.

(uit: “Onderweg in 100 Vliegtuigen door Guido Bouckaert”)

Het vliegexamen voor privaat-vliegtuigbestuurder (PPL 7269/16641) legde ik succesvol af op 29 augustus 1981 in de OO-BET, een Cessna C-152. Ik zag de examinator jaren later terug en hij vertrouwde mij toen toe dat hij over elke persoon van wie hij ooit eender welk examen had afgenomen, een fiche had zitten in zijn archieven.

FLY_4

In Moorsele vloog ik een tijdlang de OO-BVT, een Grumann Cheetah AA5-A waar ik immens veel plezier aan beleefde en daarna verkastte ik voor enige tijd naar Gent (en daarna naar Ursel) waar ik met even veel genoegen een tijdlang in een Socata TB 9 vloog, de OO-TAB.

Ik keerde naar Moorsele terug met onder de arm een veteranenvliegtuigje van doek en hout, een Jodel D11.09 waarvan de motor startte door het manueel aanzwieren van de propeller. Maar het vliegtuig was van ons en heeft ons veel plezier bezorgd (1988-1994). Toen ik in de Jodel leerde vliegen onder de vleugels van wijlen Remi Van Brussel (checkride 19-9-1988), was er in België niemand jonger dan ik die een staartwielvliegtuigje kon vliegen. Ik was toen 33 jaar. Ons vliegtuig, OO-VDM had onderdak te Moorsele en na verloop van tijd waren torquesleutel, leaktest of bindtang geen loze begrippen meer.

FLY_5

Tussen 1994 en 1998 vloog ik dan het vliegtuig dat vader Frans had gebouwd. In “Onderweg in 100 Vliegtuigen”, klinkt het zo. Wat zou vader Frans in de eerste helft van de jaren negentig van de vorige eeuw een gigantisch exploot volbrengen. Hij zou eigenhandig een vliegtuig bouwen en niet zomaar het eerste het beste. Neen, de Cherry BX2 was een bijzonder complex vliegtuig om te bouwen en het werk bezorgde vader vele kopbrekens. Zo zei hij: “Bij nacht lag ik na te denken, overdag bouwde ik verder”. Dat heeft hij zo zesduizend uren volgehouden. Wie de kist in aanbouw niet heeft gezien, heeft niet het minste idee van wat vader hier bovenaards, en dat is letterlijk te nemen, heeft gepresteerd.

FLY_6

Maar de pret was uit op 19-7-1998 toen onze zelfbouwkist weigerde de wielen bij de landing uit te klappen. De noodlanding die hierop volgde was er een voor in de leerboeken, zo goed voerde ik die buikschuiver van mij uit. Maar de schrik zat er goed in en leidde tot de grootste uitschuiver uit mijn leven: ik keerde mij af van het vliegen en wijdde mij voortaan aan het schrijven van vele verhalen hierover.

Maar met vrienden gaat het zo: ze pikken je op en nemen je mee. Zo heb ik het genoegen om met ze her en der mee te mogen vliegen in hun Cessna’s, Robins, Bonanza’s – klinkende namen in de luchtvaartwereld. Tof dat vrienden mij in hun wereldje dulden. Ik ben ze heel dankbaar.

FLY_7

KORTRIJK-WEVELGEM, en zoveel meer, 2000-2014

Het was tijd om veelvuldig te reizen. Daarmee stond de teller in 2014 op 49 landen bezocht met in 2002: China, 2003: Japan, 2006: een trip rond de wereld (met boek), 2007: Laos/Myanmar, 2009: Rio de Janeiro en nog zoveel meer hoogtepunten. En daarna moest de reislust even op een laag pitje. Intussen vloog ik vele vliegtuigen zodat ik op 13.6.2011 de honderd vol maakte (met boek). Ik kwam veelvuldig op Kortrijk-Wevelgem, vloog er met Jan en Hugo en integreerde me in het vliegveld gebeuren. Het was bijzonder fijn om  sterk bij de organisatie betrokken te zijn van de eerste Opendeurdagen van Vliegveld Kortrijk in 2013.

MVB2011april10-604F7285

 

 

 

 

 

 

KORTRIJK-WEVELGEM, 2015-

2015 is het jaar waarin ik ZESTIG ben, time is a jetplane it moves so fast. Het feestjaar trok zich meteen op gang met een 14-daags bezoek aan IJsland en Eyjafjallajökull (E15).

201505_Jodel_1

 

 

 

 

 

 

Later in het voorjaar verzorgde ik de voorstelling van de Pipistrel Panthera te Kortrijk, met verschijning op nationale televisie in het VRT-nieuws van 19-uur!

P1100811

 

 

 

 

 

 

Later in die mooie zomer vlogen we naar Mönchengladbach waar ik in de Questair Kodiak vloog, een parel van een vliegtuig.

IMG_1741 kopie

 

 

 

 

 

 

En dan overkwam mij op 12/9/2015 de thrill van mijn leven: ik vloog mee in de TF/P-51 Mustang. A glorious moment in a gorgeous icoon. 

foto Jef Pets

foto Jef Pets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BEELD

Hier zijn drie  video’s te zien die het vliegersleven van GB illustreren. Enjoy.