DE ZOMER VAN 2015 (I)

Posted on aug 2, 2015

“Wat?!”, zegt mijn beminnelijke echtgenote als ze de kalender omslaat van juni naar juli: “Vier keer weg met het vliegtuig, de komende maand! Moet je niet rusten van de dokter?! Beloofde je niet voortaan meer thuis te zijn en eens het gras extra af maaien, en zo meer. Dààr heb je deugd van.”

Maar op 4 juli maak ik in Teuge/EHTE, Nederland, de jaarlijkse bijeenkomst mee van MAF. MAF staat voor Mission Aviation Fellowship. Deze organisatie helpt met vliegtuigen mensen in arme, afgelegen gebieden bereikbaar te maken voor hulp en het evangelie. Om 13 uur is er een gebedsmoment; niet mijn ding maar wel alle respect hiervoor. Ik koop aan de vele standjes lekkere cake en appelsap en er is eerlijk voedsel maar ook friet of patat. Nog onder invloed van de vrolijke sfeer, keer ik huiswaarts in de eerste, echte zomerhitte of zoals gezegd op het weerbericht, vandaag kunnen we het hebben over een hittegolf.

Dromen komen altijd (?!) uit. Zo’n 55 jaar geleden fotografeerde mijn papa (thans 85 jaar oud) zijn piepjonge zoon van nog geen vijf jaar bij een Belgisch ingeschreven Piper Tri-pacer, de OO-CMP. Het is beslist op die plek op het vliegveld van Kikwit/FZCA/KKW, Zaïre, dat mijn liefde voor de vliegerij ontstond. Daar ontstond voor dat kleine jochie ook de droom om ooit ‘s zelf zo’n PA-22-150 te vliegen. Frans Verlaeckt deed me op 10 juli dat huizengroot genoegen. En klimmen dat zijn vinnig ding wel deed! Rapper dan mijn hart in mijn borstkast sloeg. De liefde voor het vliegen werd in de OO-JAK weer ‘s voor eeuwig beklonken.

Omdat ik per 1 augustus definitief met vervroegd pensioen ben en nooit meer neutrale werkkledij moet aantrekken, wil ik wel ’s ’n shirt van en met het logo van de Flying Legends in Engeland. Dat komt goed uit. We vliegen immers op 11 juli naar Duxford/EGSU voor de Flying Legends Air Show. De vlucht erheen is héérlijk. Anderhalf uur één en al zàligheid. Eénmaal geland en de formaliteiten vervuld, kopen we vooreerst het gewenste shirt, verdomd duurder dan aangeboden op het internet. Op de verkeerstoren dollen we wat met de knappe juffrouw die ons vluchtplan voor de terugkeer zal versturen. Dan gaat het met de bus naar Cambridge, een mooi universiteitsstadje vol voetgangers. We keren in een taxi terug naar Duxford en veroveren daar, na de vliegshow, een plekje in de stroom van vertrekkende vliegtuigen zodat we op tijd weg geraken. Zo arriveren we op Wevelgem vóór het avondlijk sluiten van het vliegveld.

De dag van de Nationale Feestdag krijg ik doorgaans een zitje aangeboden in een legervliegtuig dat in parade Brussel over vliegt. Vandaag vliegen we evenwel zelf naar Münchengladbach/EDLN in Duitsland. We moeten baan ruimen voor al dat militair vliegen in de Kempen. Ze vliegen daar massaal holdings voor het uiteindelijke oplijnen via Ursel en Aalter naar de Belgische hoofdstad. Er is geen burgerverkeer te bekennen en onze route brengt ons overheen Antwerpen/EBAW en Budel/EHBD in Nederland, naar onze bestemming. Bij RAS staat een bloedmooie, rood-witte KODIAK 100 te wachten, de kennismaking is uiterst aangenaam. De vlucht in de Questair is dat evenzeer. Het vliegtuig is in maart in Idaho, in de VS van de band gerold en is nog gloednieuw. De headsets voor de passagiers, sublieme Bose’s, zitten nog in beschermende folie. Over deze kist niks dan goed. Dat dit type vliegtuig alhier evenwel ’n plekje in de markt moet veroveren, misschien wel voor de paradrop, is een grote opdracht. Deze Kodiak 100 is vooral de landrover onder de gebruiksvliegtuigen en doet daar het beste werk. Wat niet belet om te besluiten dat deze kist best goed in handen zou liggen van een ervaren privé-vlieger. Die moet dan wel óf laag vliegen zonder zuurstof maar met hoog fuelverbruik, óf hoog vliegen mét zuurstofmaskers voor iedereen en heel wat geringer verbruiken want de kist is (nog) niet beschikbaar in gepressuriseerde uitvoering wegens te duur. De turbinegedreven kist kost in deze luxe uitvoering 2.4 USD. Elke cent waard, en dat dubbel en dik. (foto’s MAF, JanVanhulle, de auteur)

ZOMER VAN 2015_I kopie 2