DE TOPPERS VAN LE BOURGET 2015

Posted on jun 22, 2015

TOPPERS PAS15

DE VERGELIJKING GAAT (NIET) OP

Le Bourget-PAS’15, sloot zondagavond de deuren; tijd voor een vergelijk achteraf, middels een top drie van persoonlijke aard. Eén. De helikopers doen het goed en dat was ook bij Airbus te zien, huidig eigenaar van wat ooit Eurocopter was. Veel aandacht werd besteed aan de H160 die net op tijd voor de beurs, op 13 juni, voor het eerst vloog. Deze heli die al werd aangekondigd in 2011 ter vervanging van de modellen Dauphin (AS365 en EC155) moet in 2018 de markt op als een medium utility helikopter. Het wordt de eerste helikopter waarvan het onderstel met remmen, niet hydraulisch maar elektrisch zal worden aangestuurd. Tegenspeler voor de Airbus-H is Bell-Textron uit de US die de 407GX en de 429WLG hadden opgesteld. Of Bell ooit weer de wereldleider wordt op het vlak van de verkoop van helikopters valt erg te betwijfelen. Twéé. Voor hele kleine privé-vliegtuigen is er op Le Bourget al lang geen plaats meer. Toch duiken ze nog op. Uit Italië kwam de Dardo van CFM-air. Het bedrijf uit Turijn had het lumineuze idee om een twee-zitter te bouwen, side by side, die de lijnen vertoont van de tandem-2-zits Blackshape. De Dardo is zo mooi ontworpen dat ook ik hunkert om de kist ‘s te kunnen vliegen … Het Franse Elixir Aircraft uit de buurt van La Rochelle, toonde de plannen voor een bijzonder aantrekkelijke tweezitter en ze hebben hiervoor alle wind in de zeilen. Niemand minder dan de bekende Franse reporter Bernard Chabbert kwam de voorstelling luister bijzetten en dat deden ook de piloten van de Patrouille de France. Van een introductie gesproken! Drié. Het eeuwige gevecht tussen Airbus en Boeing gaat verder. De A-350 Wide Body en de B-787 Dreamliner, zijn op zich in vlucht mooier om aan te zien dan wat de fighters heden tonen. Ze wentelen en wringen en draaien en kippen en sleuren zich door de lucht aan schrikwekkend lage snelheden. Op z’n Frans: incroyable mais vrai. En wat schilderen ze die kisten vandaag toch mooi: de A-350 in een carbon-outlook want de helft van de gigantische verkeersvliegtuig is van plastiek; de Dreamliner in de mooie kleuren van Qatar en Vietnam Airlines. Het wordt tijd dat mijn reisbestemming weer ‘s die kant uitgaat, al was het alleen maar om mijn aantal gevlogen vliegtuigen (op naar de 125 … )aan te dikken met niet minder dan zes topmodellen van deze Le Bourget-PAS’15 …