333 KM/U

Posted on mei 20, 2015

Aeroscript_panthera

Opstaan, tanden poetsen, boterhammetje met choco; de trein van 7u02 wacht, gruwelijk vroeg. In Brussel wisselen van trein, deze nemen naar Luxemburg om er om 11u45 aan te komen, oef. Om 12u12 de bus op, naar luchthaven Findel, aankomst aldaar om 12u32. Dik vijf uur onderweg naar de Pipistrel Panthera die we morgen naar Kortrijk-Wevelgem zullen vliegen, dwars doorheen België in slechts 48 minuten …

Het koolzaad staat mooi in bloei alom. De windmolens draaien zacht. Het weer dreigt om te slaan in regen maar de Panthera zoeft als geen een. We laten Luxemburg achter ons aan een gezapig tempo van 160 kts (300 kmh) en op een hoogte van 4000 voet (1 225 m). Rechts ligt de luchthaven van Luik waarna de verkeersleiding vraagt om te dalen naar 1 500 voet (450 m) en zelfs tot onder 1000 voet (300 m) wat wel heel leuk is om zien maar erg dicht tegen de aarde aan is. Ik zie uit naar de Leeuw van Waterloo maar die laat zich niet zien. Die blijft nog wel eventjes op z’n heuvel zitten. Als we links van ons de Kluisberg zien met daarachter het grasvliegveldje van Amougies, weten we dat Kortrijk nadert. In eindaanvlucht komt een heli onze landing botweg verstoren en dus besluit fabrieks/demopiloot Sošo Kneiz, tot een overshoot. We bochten kort terug naar de baan en de landing gaat nu door zonder calamiteiten. De vrienden van Airport Community staan ons op te wachten, de fotografen die het reilen en zeilen op ons vliegveld zo mooi registreren, richten hun camera’s en dat doet ook de VRT die voor het 7-uur journaal een item opneemt.

De catering van FIA is perfect en versterkt zo over de middag, de inwendige mens. Ook daarna wordt er gevlogen. Hugo Verledens neemt de cameraman van VRT mee aan boord van de OO-WVS, stijgt uit tot 500 voet waarna het Sloveense vliegtuig van de Kortrijkse baan afschiet en in een mum van tijd de Cessna bij beent. De beelden die nu worden geschoten zullen mee de mooie reportage vormen die de VRT in het 7-uur journaal zal uitzenden. Het genoegen om rechts vooraan te zitten tijdens deze fotoshoot, is geheel van mij. TV-journalist Luc De Smet, die mee achterin in de Panthera zit, registreert een kort gesprek dat mee in de reportage gaat. Met twee top-piloten is de fotoshoot rap voorbij. Na de landing gaat een tweede fotoshoot van start, dit maal met fotograaf Jan Vanhulle en achterin de jonge Marlon Porreye, luchtvaartfan. De foto’s die in vlucht genomen worden, zijn effenaf mooi. Resultaat van drie topacteurs: piloot OO-WVS+piloot S5-MTP+fotograaf. Bij de terugkeer vliegt de Sloveen Sošo Knez nog een low-pass met snelle klim omhoog en dan is bij zijn terugkeer op de apron de pret uit, het begint hard te regenen. Tijd om zonniger oorden op te zoeken.

Er zijn zovele vliegtuigen die het predikaat “magnifiek” verdienen. Ze verdringen elkaar om bovenaan het lijstje te staan maar deze Panthera geraakt moeiteloos aan de top van dit lijstje.