BESTE KOOP

Posted on okt 21, 2014

DSC_0055 LORES

 

BESTE KOOP

We vlogen recent naar Slovenië, een land dat zich vredig losmaakte uit het socialistische Joegoslavië. Mee met de boom in de luchtvaart die daarbij ontstond in het voormalige Sovjetblok, ontstond in Slovenië de Pipistrel en nu ook de ONE.

De ONE staat al twee jaar na-een te pronken op de AERO te Friedrichshafen, Duitsland en deze zomer kreeg Dirk Van de Ginste de vraag of we de ONE wel ’s wilden vliegen. Dirk legde mij de uitnodiging voor en geen mens zinnig mens die zoiets af slaat.

Wij dus naar Celje nabij Maribor en we werden er tot onze verbazing opgewacht door de veertigjarige Iztok Šalamon die niet alleen vlieger is, GPL-CPL-ATPL-test pilot-flight instructor- consultant bij C5-CAA met 7000+ uur op de teller and counting, maar ook bedenker, ontwerper, bouwer en piloot is van de beste koop op de huidige GA-markt, de ONE.

Met Iztok Šalamon is een andere Sloveen, Miran Stirn, klaar om volgend jaar het toestel in productie te nemen: ééntje per maand om daarna de productie op te voeren naar 30/50 jaarlijks. De verkoop is nu gestart. Wie er eentje koopt mag alvast een dansje maken van vreugde. Geen beter idee dan de ONE in huis te halen!

De ONE is super. Voor 100.000 euro (elementair) tot 170.000 euro (tip-top uitgerust) koop je een vliegtuig geheel van kunststof dat bulkt van de positieve details. Daar bovenop, vliegt het als een kleine Spitfire, zie de elliptische vleugel en heeft het een motor onder de kap, Rotax, waarmee elke werktuigkundige overweg kan.

Nu zijn er vele vliegtuigen die vliegen als een schicht door de hemel, ook al zijn ze oudbollig, van alu en staal en met motoren van een eeuw oud. Als de piloot maar kundig is, dan kan je met een vliegtuig alle kanten op. En bij Pegasus, Iztok Šalamon liet ons in zijn vliegtuig alle hoeken van de hemel zien maar ook zweven aan glijgetal 17,5 – makkelijk; of de motor stil leggen in downwind en netjes gaan landen – poepsimpel.

De ONE is overigens beducht voor ongevallen. Bij kopje-over is de cockpit een rolkooi en de motor wordt opzij geleid bij impact, we van de benen. Er is overigens de pyro-parachute die netjes is weggeborgen.

Maar voor wij, 21ste eeuwers, mag het ook voor het oog, mooi ogen, en dat doet deze kist superformidabel. Overigens is het interieur bedacht door Max Pinucci, Italiaanse design, weet je wel ?! Mooi, mooi.

Jaren geleden schreven wij  al in Pillot & Vliegtuig over de Millenium/Blackshape PRIME. Nu praat iedereen over deze kist die door de Italiaanse Luchtmacht/Marine is opgepikt. Wedden dan binnen enkele jaren,  iedereen het heeft over de ONE,  misschien wel in dienst van de Turkse Overheid ?!

Nog dit: Jean-Marie Urlacher, fotograaf en co-editor van het Franse INFO-PILOTE vloog het week-end van ons bezoek air-to-air. Zie :  http://www.urlachair.com

En nog dit: Er volgt een uitgebreid artikel over de ONE in Pilots&Planes AOPA NL (www.pilotsandplanes.nl)