VERVLOGEN MEETJESLAND

Posted on jul 9, 2014

10497331_282920855219668_7738164245676179259_o trainingflt-600x400 DSCN4137 DSCN4128 10428181_283543145157439_1925143425189024109_o

Met het klimmen van de jaren doe ik geen moeite meer om luchtvaartevenementen bij te wonen. Dat deed ik in een ver verleden maar al te consequent en mijn eerste schrijfsel (Aviastro 09/1983) was onder meer een verslag van de airshows van toen. Nu laat ik het graag over aan de jongeren die gretig fotograferen en het resultaat massaal op het internet zwieren. Alleen ben ik bang, dat ze vergeten zijn hoe het geschreven woord ook nog wat kan betekenen.

De jaren dat ik vanaf Ursel vloog, eerst in de TB-9 van de club, later in de eigen D-11.09, waren hele mooie jaren en ook voor de erg gesmaakte airshows aldaar in die tijd, schreef ik graag mee aan de promoteksten.

Door de jaren heen, zag ik de airshows verglijden van puur vliegspektakel tot volksfeest: verkooptentjes, springkastelen en zelfs een enkele keer een oesterbar, … deden hun intrede. Ik was daar aanvankelijk niet mee opgezet. Vliegshow is vliegen, dacht ik. Maar nu, ouder geworden, maar niet milder, integendeel, kan ik er best mee leven.

Want zie, het ultieme feest van de vliegerij, exponent van luchtvaartbeleving, kon je dit weekend, op vliegveld Ursel meemaken. De opzet van Vervlogen Meetjesland was briljant. Ik som op: er werd een bijzonder biertje gebrouwd en verkocht in kratjes, er was een kunstig schilderij van Kurt Basslé te koop dat het oude vliegveld toont, er was een tentoonstelling over vliegveld Ursel in WOII, gekend als B-67 met Hawker Typhoons, er was een WOI-site met auto en vliegtuig uit die tijd (Morane Saulnier Parasol L/full replica). Er was het wandelpark naar en rond het gewezen vliegveld aan de andere kant van de weg, er was een koppeltje dat er trouwde, jawel, en er waren de mensen die je immer graag weer tegen het lijf loopt voor een prettige babbel: Serge, Tom, Eddy, Jo, Kurt, … en zij die ik niet ontmoette, Phillippe, … sorry, mijn excuses.

Ook de vliegtuigen wisten de weg naar Ursel te vinden. De nazaten van RAF Sqn 609 waren uit de UK present met twee Hawks en een Tornado. Belgische Defensie bood de kids een zitje aan in de static F-16 en de tarmac stond vol boeiende bezoekers: Cub, Taylorcraft, Bronco, Trojan, Texan, Gazelle, Pitts, SV-4, Me-208, Beech Staggerwing, … en evident, de vier kisten van het tienjarige burgerlijk formatieteam, the Victors, applaus voor deze dames en heren.

Oogappel van het publiek bleek de robuste Stinson AT-19 Reliant te zijn. Eigenaar Remco Sijben vliegt het dekselse ding met intens genoegen en zal ik je verklappen wie mee in de Stinson vloog ? Het koppeltje dat er die dag huwde natuurlijk. Scott van het Kortrijkse Propeller vloog een doek met de boodschap ‘wil je met me trouwen” en daarnaast in de Stinson,  boven het publiek, gaf het koppeltje elkaar hun ja-woord terwijl het publiek met de armen in de lucht ze alle geluk toezwaaiden. In de ideale wereld heeft men het dan over een kippenvelmoment.

Maar ook voor mij was een vluchtje geregeld in de Stinson, dank U Kurt. De Stinson beet de spits af van de formatie met the Victors en dat moet een mooi zicht zijn geweest. De laatste minuten van de vlucht in de robuuste oldtimer waren overheerlijk. Remco liet de kist vallen tot op boomhoogte om zo te komen landen. Wat ’n vliegtuig is me dat. Gebouwd in 1939. Een lesje om niet te vergeten dat ze toen al, bijzonder goede vliegende tuigen maakten

Zoals gezegd, ik bezoek maar af en toe een luchtvaartevenement, maar Vervlogen Meetjesland, was een feest voor elke luchtvaartfan, en blij dat ik ben, dat ik er bij was. Proficiat aan de organisatie !  En ja, de volgende weken draag ik fier het petje van the Victors want het moet nog ‘s gezegd: wat ’n team !

foto’s: de organisatie waarvoor dank, de auteur

https://www.facebook.com/vervlogenmeetjesland?fref=ts

http://www.b67ursel.be

www.ebul.be