EEN OPSTANDIGE MAAG

Posted on jul 22, 2014

Joepie! Het genoegen was weer eens geheel aan mijn zijde. Belgian Defence inviteerde ook mij aan boord van een vliegtuig voor het overvliegen van Brussel in 6’10” ter gelegenheid van het luchtdefilé op de Nationale Feestdag, 21.7.2014.

Ik vloog ooit mee in een C-130 Hercules van de Zweedse Luchtmacht van Göteborg naar Farnborough en had daar een hele aangename herinnering aan over gehouden.

DSCN4345
Dat ik nu mee kon in een Belgische Herc zorgde voor een vreugdedansje rond de tafel. De CH11 zou deel uitmaken van een vloot van 48 toestellen waarbij de leider van elk type vliegtuigen het voortouw nam om zijn zwerm vogels precies boven Aalst te brengen op het exact vooropgesteld tijdstip; netjes klaar voor de vlucht over stad Brussel.

Ik heb daar niets van gezien. In de Herc waren maar een paar vensters open en vooral, het weer was weer eens bar slecht. En ik hou niet zo van holdings vliegen, zo dicht bij de grond, waar turbulentie het hevigst is.

DSCN4368

Wegens het slechte weer kregen wij van de boordcommandant maar één keer -letterlijk- groen licht om uit de canvas zitjes te komen en ik mocht meteen de klim maken naar de cockpit waar het heel prettig was om er even te verblijven. Het was daar voor de crew hard werken om de formatie vast  te houden ten aanzien van de lead die links voor vloog.

DSCN4374

Het duurde niet zo lang of mijn maag begon op te spelen. Oei! Dat dit probleem al bij andere medepassagiers speelde, was mij nog niet opgevallen. Maar wat was ook ik blij om van zo’n kotszakje gebruik te kunnen maken. Eerst brak mij het zweet uit en dan volgde die vervelende opstoot vanuit de maag. Arrgggghhh

Het was een goed idee van de loadmaster om  daarna  de airco boven mijn zitje helemaal open te zetten. Ik droogde meteen op en voelde me langzaam aan wat beter.

Het smeerde wat balsam op mijn gekwetst ego toen de loadmaster mij achteraf kwam vertellen dat ook zij, de loadmasters, al eens last hebben van een opstandige maag en zo’n onheimelijk zakje vullen met opgerispt maaginhoud.

Het mooiste moment van de vlucht kwam er aan toen de ramp achterop open zakte en een Herc de neus aan de deur kwam steken. Het was alsof de C-130  een welverdiende streling over de neus kwam halen. Als dat maar eens kon.

DSCN4377

Enfin, de landing na goed anderhalf uur vliegen kwam niet te vroeg en de invitatie om dit avontuur volgend jaar weer mee te willen maken, neem ik volgaarne aan. Ik heb genoten en dat overklast de herinnering aan zo’n wit onnozel maar heel praktisch  zakje.

PS. De vrijdag vooraf was het genoegen alweer aan mijn zijde geweest, waarvoor dank, om op Bevekom (EBBE) de deelnemende A-Jets, SF-260M, A-109 en NH90 te kunnen bezichtigen. Zelfs al ‘s van heel dichtbij (foto Jef Plets):

DSCN4296 

 

Deelnemers Luchtdefilé
 21.7.2014

• Zes Alpha Jets met de nationale driekleur uit Cazaux 
(Frankrijk)

• Twee formaties van acht F-16’s van de 10 Tactische Wing 
(Kleine-Brogel) en 2 Tactische Wing (Florennes)

• Twee formaties van vier Marchetti’s SF-260 van de 1 Wing 
(Bevekom), waaronder het Red Devils-demonstratieteam

• Een EMB-121 ‘Xingu’ uit Avord (Frankrijk)

• Een formatie van drie A109-helikopters van de 1 Wing 
(Bevekom)

• Een formatie EUBG-helikopters: één Belgische A109, 
één Duitse CH-53 ‘Stallion’ en één Nederlandse CH-47 
‘Chinook’

• Een formatie van één Sea King en twee Alouettes III uit 
Koksijde

• Een formatie van twee NH90’s van de 1 Wing (Bevekom)

• Een formatie van drie C-130’s van de 15 Wing 
Luchttransport (Melsbroek)

• Een Duits C-160 transportvliegtuig

• Een A400M transportvliegtuig

• Een A321 passagiersvliegtuig met twee F-16’s